Ouderavond: Waarom leren makkelijk is! (Vanaf schooljaar 2020-2021 in te plannen)

Waarom leren makkelijk is!

Leren. We doen het elke dag en meestal ons hele leven lang. En we vinden leren belangrijk. In onze maatschappij staat leren voor succes, kansen, overleven en geluk. We leren thuis en op school. Samen en alleen. En om te kunnen leren maken we gebruik van onze hersenen. Maar gelukkig zijn die zo gemaakt dat leren makkelijk is. Meestal dan. Want wat als leren (even) niet (meer) zo eenvoudig blijkt? Wat kun je dan doen om jezelf of je kind te helpen?

 

Tijdens de ouderavond/bijeenkomst ‘Waarom leren makkelijk is’ , nemen Wilma Paulij en twee acteurs van Helder Theater het publiek mee in de problematiek van kunnen en willen leren van jongeren. Wanneer gaat leren goed en wanneer is het lastig? En hoe komt dat? Waarom lijkt het alsof onze kinderen steeds minder goed zijn in leren en onthouden? Wat is de rol van motivatie bij leren? Leren kinderen op dezelfde manier als volwassenen? Oftewel wanneer is leren gewoon weer makkelijk.

 

Informatie afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek, wordt afgewisseld met interactief spel. Helder Theater beeldt op zeer herkenbare wijze situaties uit die tussen ouders en kinderen kunnen ontstaan als het gaat over ‘willen en kunnen leren’.

 

Deze ouderavond is een mooi vervolg op onze ouderavond over prestatiedruk: Good Better Best!

informatie over Wilma Paulij:

Wilma Paulij is moeder van drie zonen, docent en wetenschapper. In 1991 promoveerde ze aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Vervolgens combineerde ze meer dan 25 jaar fundamentele wetenschap en toegepast wetenschappelijk onderzoek in het bedrijfsleven met docentschap op de universiteit en het hbo. Daarnaast gaf ze leiding aan internationale projecten. Wilma begeleidde reeds vele studentstagiaires en meer dan 35 docenten tijdens hun afstudeerproject.

Sinds 2010 is zij werkzaam op het voortgezet onderwijs en ontwikkelde ze een nieuw curriculum voor de bovenbouw van het vwo dat erop is gericht om leerlingen een vliegende start te geven in het vervolgonderwijs. In maart 2014 werd het volledige curriculum door de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen) betiteld als een uniek voorbeeld van “best practice”. In 2015 won het curriculum zowel de publieksprijs als de tweede prijs bij de Noord-Brabantse selectie voor de Nationale Onderwijsprijs.

Wilma is auteur van 40 wetenschappelijke publicaties en uitvinder van drie patenten. Over het curriculum verschenen inmiddels meer dan 400 publicaties.

De lijfspreuk van Wilma is: “Als je weet hoe iets werkt is een oplossing vinden gewoon een volgende stap”

 

Over Wilma Paulij:

Naaijkens, E. (2015, 7 maart). Het gaat om meer dan goede cijfers. Eindhovens Dagblad (Onderwijsbijlage), 3 https://fdocuments.nl/document/het-gaat-om-meer-dan-goede-cijfers-ed-2015-03-07.html).

Redactie Carmel Magazine (2015, 13 april). Opmerkelijk; een vliegende start met Het Beste Idee.Carmel Magazine, 24 https://issuu.com/stichtingcarmelcollege/docs/150331_carmel_magazine_april_2015_-/23

 

informatie

tijdsduur tijdsduur
1 uur en 45 minuten
opbouwtijd opbouwtijd
30 minuten
speelvlak speelvlak
3 x 4 meter
groepsgrootte groepsgrootte
geen max
groepsgrootte techniek

1 draadloze microfoon

beamer/ scherm/ laptop en Wifi

bij meer dan 80 aanwezigen twee headsets of revers microfoons voor acteurs.

op podium graag tafel en 2 stoelen

kleedkamer dichtbij locatie van spelen

groepsgrootte bijzonderheden