CJP

Good, Better, Best!!

Steeds meer jongeren ervaren druk om te moeten presteren. En dat begint soms al op de lagere school. Op de middelbare school waar pubers te maken krijgen met oneindige keuzes en ‘ the fear of missing out’ neemt deze druk alleen maar toe. Met meestal nadelige gevolgen voor degene die prestatiedruk ervaart. Stress, slapeloosheid, depressieve gevoelens en een burn-out. Onder studenten begint deze prestatiedruk zelfs een nijpend probleem te worden.

Tijdens de ouderavond/bijeenkomst Good, better, best! nemen Wilma Paulij en drie acteurs van Helder Theater het publiek mee in de problematiek van prestatiedruk bij jongeren. Wat zijn de oorzaken, gevolgen maar vooral ook de oplossingen!
Zijn of lijken onze kinderen steeds gevoeliger voor stress en overbelasting ? Hoe werken de hersenen eigenlijk en hoe reageert het lichaam in stressvolle situaties? Ervaren kinderen op dezelfde manier prestatiedruk als volwassenen? Wat vinden ze er eigenlijk zelf van?

Informatie afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek, wordt afgewisseld met interactief spel. Helder Theater beeldt op zeer herkenbare wijze situaties uit die tussen ouders en kinderen kunnen ontstaan als het gaat over ‘ moeten presteren’.

referenties:

Zie: https://www.augustinianum.nl/index.php/blog/thema-avond-ova-good-better-best

Stress onder jongeren: Good, Better, Best

Waarom leren makkelijk is!

Leren. We doen het elke dag en meestal ons hele leven lang. En we vinden leren belangrijk. In onze maatschappij staat leren voor succes, kansen, overleven en geluk. We leren thuis en op school. Samen en alleen. En om te kunnen leren maken we gebruik van onze hersenen. Maar gelukkig zijn die zo gemaakt dat leren makkelijk is. Meestal dan. Want wat als leren (even) niet (meer) zo eenvoudig blijkt? Wat kun je dan doen om jezelf of je kind te helpen?

Tijdens de ouderavond/bijeenkomst ‘Waarom leren makkelijk is’ , nemen Wilma Paulij en twee acteurs van Helder Theater het publiek mee in de problematiek van kunnen en willen leren van jongeren.
De volgende onderwerpen komen tijdens de avond aan de orde: Leren in ons brein, de rol van motivatie bij leren en de belangrijkste misconcepties over leren. Daarnaast is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Tot slot ontvangt het publiek enkele bruikbare en praktische handvatten die direct binnen het huidige onderwijs kunnen worden ingezet om kinderen te helpen makkelijker en succesvoller te leren.

Informatie afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek, wordt afgewisseld met interactief spel. Helder Theater beeldt op zeer herkenbare wijze situaties uit die tussen ouders en kinderen kunnen ontstaan als het gaat over ‘willen en kunnen leren’.

Deze ouderavond is een mooi vervolg op onze ouderavond over prestatiedruk: Good Better Best!

Wilma Paulij is moeder van drie zonen, docent en wetenschapper. In 1991 promoveerde ze aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Vervolgens combineerde ze meer dan 25 jaar fundamentele wetenschap en toegepast wetenschappelijk onderzoek in het bedrijfsleven met docentschap op de universiteit en het hbo. Daarnaast gaf ze leiding aan internationale projecten. Wilma begeleidde reeds vele studentstagiaires en meer dan 35 docenten tijdens hun afstudeerproject.

Sinds 2010 is zij werkzaam op het voortgezet onderwijs en ontwikkelde ze een nieuw curriculum voor de bovenbouw van het vwo dat erop is gericht om leerlingen een vliegende start te geven in het vervolgonderwijs. In maart 2014 werd het volledige curriculum door de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen) betiteld als een uniek voorbeeld van “best practice”. In 2015 won het curriculum zowel de publieksprijs als de tweede prijs bij de Noord-Brabantse selectie voor de Nationale Onderwijsprijs.

Wilma is auteur van 40 wetenschappelijke publicaties en uitvinder van drie patenten. Over het curriculum verschenen inmiddels meer dan 400 publicaties.

De lijfspreuk van Wilma is: “Als je weet hoe iets werkt is een oplossing vinden gewoon een volgende stap”

Over Wilma Paulij:
Naaijkens, E. (2015, 7 maart). Het gaat om meer dan goede cijfers. Eindhovens Dagblad (Onderwijsbijlage), 3 https://fdocuments.nl/document/het-gaat-om-meer-dan-goede-cijfers-ed-2015-03-07.html).

Redactie Carmel Magazine (2015, 13 april). Opmerkelijk; een vliegende start met Het Beste Idee.Carmel Magazine, 24 https://issuu.com/stichtingcarmelcollege/docs/150331_carmel_magazine_april_2015_-/23

page=tax=Leren
Gaspeldoorn 1
5666 AX Geldrop
06-107 53 230
info@heldertheater.nl
Bezoekadres: 
Winde 11
5667 AX Geldrop
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram