WhatsOke?!

WhatsOke?! Interactieve voorstelling over Social Media
‘Wie zit er op Twitter, Vine, Facebook, Instagram, Whatsapp of Snapchat? Is er ook iemand die een eigen blog bijhoudt? Inderdaad, ook vandaag is de score 100%! Iedereen is, op één of andere manier, actief op de digitale snelweg. ‘We are always on’.

Social media is hartstikke handig, leuk en interessant. Jongeren brengen er ontzettend veel tijd op door. Het checken van de verschillende profielen werkt verslavend en een ‘verloren moment’ wordt tegenwoordig standaard ingevuld met een blik op de telefoon. Jongeren vinden het heerlijk mee te gluren met de belevenissen van al hun vrienden en vriendinnen. Je kunt er zo fijn ‘druk’ mee zijn. En online leeft iedereen natuurlijk ‘the perfect life’.

Maar is dat wel zo? Of wordt er ook geroddeld op WhatsApp? Digitaal durft iedereen tenslotte net dat kleine beetje meer! Net even wat gevatter, sexyer of lomper. Alles om erbij te horen! Het is  niet verplicht om direct te reageren op social media. Maar ervaart een leerling dit ook zo? Het is tenslotte direct zichtbaar of een bericht gelezen is. En wat kan een jongere doen als iemand zich online anders voordoet dan hij of zij in werkelijkheid is?

De richtlijnen voor het juiste gebruik van social media worden pas nú ontdekt en geschreven. Er bestaan nog geen dikke handboeken waar opvoeders uit kunnen putten. Samen inzichten delen en afspraken maken, blijkt voor de online wereld meer dan nodig.

Want naast hartstikke handig, leuk en interessant zitten er aan social media een aantal schaduwzijden. Dit wordt al snel duidelijk tijdens deze interactieve voorstelling. Leerlingen herkennen zich direct in de verschillende personages, gedachten en acties. Maar wat vinden ze als de geschetste online wereld een façade blijkt te zijn? Delen ze de gespeelde ervaringen? Tijdens de voorstelling worden online verwachtingen, mogelijkheden en keuzes besproken. Ook is er aandacht voor nare digitale ervaringen en eventuele vervolgstappen.

Kennis als uitgangspunt
Voor het ontwikkelen van ouderavonden en voorstellingen, werkt Helder Theater samen met GGD, Novadic Kentron, Bureau HALT, het Trimbos instituut en Centra voor jeugd en gezin.

Heeft u vragen over de voorstelling -WhatsOke-? Neem dan gerust contact met ons op. Natuurlijk bereikt ons ook via 06-107 53 230.

informatie

tijdsduur tijdsduur
50 minuten
opbouwtijd opbouwtijd
45 minuten
speelvlak speelvlak
4 x 6 meter
groepsgrootte groepsgrootte
max. 35 leerlingen
groepsgrootte techniek

Licht en geluid (verzorgd door Helder Theater)

groepsgrootte bijzonderheden
  • Stoelen voor leerlingen in theateropstelling
  • Lokaal wat verduisterd kan worden

Let op, een interactieve voorstelling veroorzaakt vaak wat geluidsoverlast.

Eventueel uit te breiden met:

  • Een docenten training over sociale media op school en in de klas
  • Een ouderavond over het thema sociale media en opvoeden in samenwerking met een spreker van Mediafullness 

Deze voorstelling is ontwikkeld in samenwerking met:

Mediafullness

BROCHURE